Artikler om Jægergårdsgade

Artikel fra aarhusportalen

I den stigende konkurrence fra internettet skal de fysiske butikker overleve ved at give forbrugerne oplevelser, og her fremhæver selvstændig brandingekspert Dorrit Bøilerehauge Jægergårdsgade som en gade, der er godt på vej til at realisere fremtidens oplevelseskoncept – i modsætning til en stor del af byens øvrige detailhandel.

»Der hersker stadig en omfattende priskultur i Aarhus’ butikker – ikke en sansekultur, der giver kunderne en oplevelse og dermed grund til at handle i den fysiske butik frem for på nettet. De aarhusianske butikker bør dyrke oplevelsen meget mere, ellers taber de til nettet,« siger Dorrit Bøilerehauge og peger på Jægergårdsgade, som hun mener har skabt sig en attraktiv identitet som sansegade.

Her er vinhandlen Smag Først, hvor kunderne får lov at smage sig frem til den vin, de har brug for. Her er Klassisk Bistro med sine uens genbrugsmøbler, høje musik og tjenere, der sætter sig ned i øjenhøjde med gæsterne for at fortælle om menuen. Der er Kondomeriet, der sælger kondomer i farvestrålende montrer, der minder om slikbutikkernes, ligesom de har fyldt en væg med oppustede kondomer.

En sjov oplevelse

»Dermed forvandler de en indkøbssituation fra noget måske lidt pinligt og klinisk til en sjov oplevelse,« siger Dorrit Bøilerehauge, der også fremhæver Sct. Pauls Apothek, gadens nye cocktailrestaurant.

Her kan man opleve bartenderne mikse cocktails bag en stor bar midt i lokalet, hvor en stor del af det oprindelige apoteks historiske interiør samtidig er bevaret.

»Jægergårdsgade er et eksempel på, hvordan en gade kan skabe sig en identitet, og det er godt gået, for det er jo små, individuelle butikker og spisesteder. Men der er stadig tomme forretninger, og de er en belastning, fordi de suger energien ud af stemningen, så gaden bør gå sammen om at bevare og udvikle sin egenart, Jægergårdsgade, som et brand,« siger Dorrit Bøilerehauge og foreslår, at de tomme butikker bruges til pop up-shops, der passer ind i gadens sansetema.

Ikke triste udsalg af restlagre, men originale, sansemættede indslag i gaden.

»Pop up-butikkerne kunne være oplevelsesrum, hvor man oplever gadens produkter på en ny måde. Allerede nu oplever jeg det som en sanserejse at gå ned gennem Jægergårdsgade, og det sansekoncept skal gaden videreudvikle strategisk.

Det ville kunne gøre den til en dynamo for hele byen, et attraktivt subbrand til det overordnede brand, Aarhus, og det vil være med til at få endnu flere mennesker til byen,« siger Dorrit Bøilerehauge.

Hun påpeger det store potentiale i et samarbejde mellem Aarhus’ forskellige aktører, bl.a. gadeforeningen i Jægergårdsgade, Aarhus Cityforening, kommunen, byens mange studerende og små, kreative iværksættere, om at udvikle nye idéer til de kriseramte butiksgader.

»Hvorfor skulle det ikke være Aarhus, der gik forrest her? Det er ofte et lands andenstørste by, der er mest kreativ. Hvis det laves rigtigt, og projektet indeholder erfaringsopsamling, vil der være erfaringer i det her, som senere kan bruges andre steder i byen, og som kan sælges til andre byer, for de tomme butikker er et problem overalt, også i udlandet, « siger Dorrit Bøilerehauge.